Praktikdags!

Nu är det dags att åka ut på första praktiken som kommer tillbringas på diverse bangårdar runt om i landet. Roffe har lyckats pussla ihop det så att alla har fått platser på diverse olika företag runt om i landet. En hel del av klassen kommer göra praktik på Green Cargo, men även Cargo Net är välrepresenterade. Utöver detta blir det några platser på Tågab, Hector Ale och SJ. Senaste skolveckan har ägnats till att läsa Säo, bland annat om tågsammansättningar och ordergivning. I onsdags var det dessutom klassmästerskap i bowling. Det hela slutade med att Henrik fick pris för bästa serie och Susanne för flest strike i rad. Efter bowlingen var det dags för kräftskiva, en väldigt trivsam tillställning som även innehåll live-musik. Nu dröjer det ungefär två veckor tills vi träffas igen på¨skolan för nästa teoriperiod som sträcker sig fram till slutet på oktober. /Karlsson

Känslan av att vänta vid röda signaler

Det händer ibland att folk frågar vad som är det sämsta med lokförarjobbet. För egen del tycker jag att det är att vänta vid röda signaler, särskilt när man inte vet hur länge man ska bli stående. Man kommer rullande, får "4A" i förindikatorn på sin ATC, sedan vet man att man kommer bli stående en stund men aldrig riktigt hur länge. Den här veckan har vi börjat åka tittarturer på allvar och för min del så har det blivit två turer, en till Borlänge och en till Boxholm. Under dessa turer har jag tillbringat nästan fyra timmar framför röda signaler. Särskilt på första turen var detta ganska långtråkigt eftersom vi inte visste exakt hur länge vi skulle bli stående på de olika stationerna. Stoppen då berodde på att ett tåg framför oss hade problem. Det är lite bättre när man ligger före tidtabellen och blir stående en stund, det händer att man får åka tidigt med godstågen om det finns plats på spåren. De flesta som har varit ute på tittarturer har nu även fått prova att köra tåg på riktigt. Det är en trevlig upplevelse att köra tåg och verkligen känna att man kontrollerar dessa stora krafter som det är frågan om. Tack vare att det finns ATC så är det inte särskilt svårt att köra på banor som man inte hittar på så att man slipper bromsa bort sig. /Karlsson

RSS 2.0