Jävla oflyt!

Jaha, då har vi precis förlorat i brännboll mot klass tio hur nu det kunde gå till. 22 poäng mer fick de, hur nu det var möjligt. Uselt! Till skillnad mot tiorna så är vi goda förlorare och kan godkänna vårt nederlag. Här följer lite kommentarer om kvällens match:

Thomas:

Tråkigt att förlora, men till nästa match lovar vi att vara mer taktiskt förberedda.

Hannes:

Tråkigt också att vi bara fick iväg racket en gång (bodenbjörn lyckades dock). Mer racketövning alltså.

Stefan:

Tyvärr var jag uppbunden på annat håll när matchen började. Men när jag äntligen dök upp så vände jag den nedåtgående trenden. Tyvärr var det försent och vi förlorade med en hårsmån. Hade jag vart med från början så hade vi tagit en grand slam. 

Jonas:

Lång, orkar inte kommentera mer.

Tackar för kommentarerna!

/Karlsson


Imorgon tar vi dem!

Studierna flyter på i bra tempo. Den här och förra veckan har ägnats åt bland annat att reda ut begreppen inom järnvägen samt att gå igenom tavlor och signaler utmed spåren. Det kan vara lite svår att veta hur det ser ut i verkligheten efter att bara ha läst om det i en pärm men på sikt ska det nog lösa sig med den biten. En trevlig sak som hänt under veckan är att tiorna har kommit tillbaka från sin praktik. Det är inte så dumt att få lyssna på vad de har upplevt ute på spåren och kanske går det att lära sig något av det som man själv kommer att ha nytta av. För att visa vår glädje så kommer vi imorgon att ha en "välkomna åter-fest" för tiorna där det kommer att spelas brännboll. Vi får se om det går fram den här gången att elvorna är bästa laget, vilket vi var även förra gången även om det på vissa håll har framförts andra och felaktiga åsikter.

/Karlsson

Ännu en vecka...

Då har vi klarat av ytterligare en vecka på lokförarskolan. Det har varit lite tomt efter att niorna slutade i torsdags och tiorna är kvar på sin LIA. Veckan har är ägnats åt lite friskvård med Carina. Det är ju inte direkt det första man tänker sig när det gäller lokförarjobbet men det finns ju lite logik i att känna till det eftersom det i många fall kan vara ett ganska stillasittande jobb med konstiga arbetstider. Det kan alltså vara vettigt att få lite tips om vad som är nyttigt att äta eller hur man ska sova för att vara utvilad på jobbet.
Resten av veckan blir det självstudier i säo (säkerhetsordningen), det är inte direkt någon enkel bok för den som inte läst något av det sedan tidigare. De delar som ska studeras är bland annat begreppsförklaringar. Där får man direkt bevis på att säo inte är skrivet för att vara enkel. Redan på första begreppet, A-arbete, hänvisas till andra begrepp som exempelvis "station". Station kan ju låta som ett enkelt begrepp, det är väl där tågen stannar så att man kan kliva på? Riktigt så enkelt är det ju inte heller, ett ställe där man kan kliva på tåg kan lika gärna bara vara en hållplats eller kanske ett hållställe? Det blir ganska mycket bläddrande fram och tillbaka i pärmen för att få grepp om de olika begreppen innan man förhoppningsvis har fått grepp om det. Nästa vecka blir det genomgång av vad som ska läsas in och då ska väl bitarna till sist falla på plats ordentligt. Hur som helst så ska det bli kul att få prata lite tåg igen och känna att det går framåt med det som vi verkligen kom hit för.

/Karlsson


Ut på spåret!

Idag fick vi för första gången titta på ett riktigt spår och riktiga lok. Det var lite trevligt att få tillämpa kunskaperna i att vistas i spår som vi skrev prov i igår. Riktigt hela klassen blev det förresten inte som fick titta på spår, en del får vänta ända tills imorgon. Vissa av oss fick även för första gången testa att köra lok, en Rc2 från Green Cargo.
Vår lärare Robert visade runt oss vid lokstallet och förklarade funktionen på diverse saker som dvärgsignaler, dubbla korsningsväxlar och Bethlehemsväxlar. Även mysterietmed S-räl och I-räl visades hur det såg ut i verkligheten.
image1
För de flesta var det den första kontakten med det som för en del av oss kommer vara vardag om något år. Claes fick den stora äran att vara den första i vår grupp att testa att köra lok, någon fördel var han ju tvungen att ha på sin födelsedag.
image2 
Det lär ju knappast vara sista gången vi kommer i kontakt med Rc eftersom det än så länge är väldigt ohotat som den vanligaste loktypen i Sverige. Imorgon skriver KY 9 sitt slutprov och är sedan klara med sin utbildning. Det betyder att vi i KY 11 kommer att ha skolan för oss själva under två veckor tills KY 10 kommer tillbaka från sin LIA.

Tåååååååg!

Välkomna till KY11 och vår blogg där vi kommer skriva om vår lokförarutbildning hos TCC i Hallsberg. Vi är 22 elever, 19 killar och 3 tjejer som sedan 21 april läser till att bli lokförare.

RSS 2.0