En liten fordonsbeskrivning

Som ett litet avbrott i pluggandet inför torsdagens prov så tänkte jag passa på att beskriva den viktigaste strömkretsen på ett Rc-lok.
Från strömavtagaren på taket går spänningen via huvudbrytaren ner till transformatorns primärsida. Från en av lindningarna på transformatorns sekundärsida tas sedan spänningen vidare via en säkring och sedan till en strömställare med fyra lägen. När strömställaren förs till något annat läge än noll så börjar det hända saker, bland annat så tänds en lampa på förarbordet för att indikera att utrustningen är inkopplad, men inte nog med det, lokets viktigaste strömförbrukare får spänning och börjar alstra värme. Ni som känner till hur ett lok fungerar har säkert räknat ut att det är kokplattan jag pratar om, detta viktiga don som ser till att lokföraren kan hålla sig igång med nykokt kaffe när som helst under turern. Under riktigt långa turer kan man dessutom använda kokplattan för att laga sig lite mat.


Nästa gång kanske vi går igenom hur man driver kokplattan på en T44.


Kommentarer
Postat av: KY5

RC...



Järnvägens miljöbov....



Tyristoruppkoppling och mycket ström går till ren spillo, är överlycklig när jag inte har en RC på samma sträcka =)



2008-09-24 @ 22:44:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0